What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

torsdag 2 juni 2011

ROY ANDERSSON FESTIVAL LIGHT (1967-1991)



Välkomna till Udda Films lilla Roy Andersson-festival. Jag hittade några korta tidiga Roy Andersson-filmer på nätet och i och med detta passade jag även på att plöja igenom några mer kända kortfilmer jag sett tidigare. Anderssons filmer tåls ju att se om.

BESÖKA SIN SON (1967) Sverige, 9 minuter.

Far ser inte helt nöjd ut med sin son.

Socialrealism på hög nivå blir det när far och mor kommer på besök i sonens lägenhet. På plats finns även systern. Far är den gamle patriarken som vill ha ordning och reda och mor är den kuvade kvinnan som genast sätter igång och lagar mat. Sonen är inte typen som bryr sig speciellt mycket om något och följaktligen ser han inget bekymmer med att hänga sin tvätt mitt i ett av rummen. Detta är inget som stör systern heller. Far kritiserar främst sin son för dennes slapphet men har även några skopor över åt mor och dottern som inte gjort tillräckligt för att hjälpa situationen.

Mor är allmänt bekymrad.

I den här tidiga skolfilmen har naturligtvis inte Anderssons karaktäristiska bildspråk ännu tagit form men den subtila humorn finns där redan och manifesterar sig främst i faderns sura kommentarer rörande sonens nya mustasch som har växt fram som en liten symbol för generationsklyftan som skriker i filmen. Det är lite paradoxalt skojigt när fadern klagar på smådetaljer rörande sonen han egentligen inte har att göra med och säger:"Det är det jag vill ha fram" när det inte alls är det som är problemets kärna. En skön liten film.

BETYG: 4/7 Totalt skön generationsklyfta.

Men syrran gillar att det är vit sås i mustaschen!

Kolla in hela filmen här.

HÄMTA EN CYKEL (1968) Sverige, 17 minuter.

Pojkvän är trött och vill sova.

Ytterligare en skolfilm från Roy Andersson och återigen en skvätt vardagsrealism. Ett ungt par vaknar till på morgonskvisten och gör sig sakteliga klara för dagen.

"Tihi, glöm det" säger flickvän.

Yes, mycket mer än så är det inte. Tjejen som vaknar glad och lite full-i-fan surnar till lite när pojkvännen inte är superförtjust i att bli torterad med väckarklockan. Stämningen är ändå rätt så öm och fin mellan ungdomarna och man anar embryot till "En Kärlekshistoria" här, även om den här kortfilmen faktiskt påminner en del om Stefan Jarls "De Kallar oss Mods" i sin dokumentära stil i den torftiga lägenheten. Det är vackert hur dessa ungdomar faktiskt förmedlar en slags vardagskärlek och den mysiga sen-60-talsstämningen vid frukosten är skön, men jag är glad att filmen bara är 17 minuter lång då mycket mer av detta skulle kunna bli ganska långtråkigt.

BETYG: 3/7 Fin och mysig stämning både mellan karaktärerna och i tiden det är filmat. Lite händelsefattigt dock.

Äsch, de älskar varandra ändå.

Mys med kärleksparet här.

NÅGONTING HAR HÄNT (1987) Sverige, 24 minuter.

Klas-Gösta som typisk Roy Andersson-gubbe.

Socialstyrelsen beställde en upplysningsfilm om HIV/AIDS av Andersson och fick mer än de kunde hantera varpå de drog sig ur. Istället för en töntig och tråkig upplysningsfilm får vi istället en satirisk pärla som bara använder sagda ämne som plattform för en djupare problematik. Filmen utgår från en typsikt grå Andersson-karaktär, spelad av Klas-Gösta Olsson, som har fått AIDS men förgrenar sig i olika scener som på ytan berör ämnet samtidigt som de kritiserar vårt samhälle.

En riktigt klassisk scen med sprudlande exotism!

Andersson förlöjligar teorierna om hur viruset överfördes från apa till människa i Afrika och lyfter samtidigt fram konspirationsteorin om hur viruset istället skapats av människan själv, förslagsvis i något amerikanskt laboratorium. Utöver det berör han sitt favoritämne - nazisternas grymheter och hur samma mentalitet fortfarande får råda och drabba de svaga i samhället. Det är både väldigt roligt och träffsäkert. Regissörens klassiska stil är i full blom i den här kortfilmen med: statisk kamera, det detaljrika bilddjupet samt den urblekta öststatsstämningen. Ett unikt berättarspråk som är briljant. En klassiker!

BETYG: 5/7 Andersson är unik och smått genialisk i sitt uttryck men det blir ändå inte högre betyg då de stora känslostormarna uteblir. Detta är dock riktigt bra!

Sweet lovin'.

Work it ladies!

Experiment på förståndshandikappade.

Här har vi ett "golden oldie"-experiment.

Filmkonst när den är som bäst!

Här har vi hela filmen, uppstyckad i tre delar. DEL 1.

Och DEL 2.

Samt slutligen DEL 3.

HÄRLIG ÄR JORDEN (1991) Sverige, 15 minuter.

Ett inte helt effektivt sätt att mörda icke-önskade samhällselement.

Återigen ser vi Klas-Gösta Olsson i huvudrollen i en sorglig historia där en man konfronteras med sin själsliga slakhet. Han bevittnar ganska likgiltigt en fasansfull grymhet för att sedan ta oss med på en presentation av hans torftiga liv. Den inledande grymheten vill dock inte förbli bortglömd och gör vartefter sig åter påmind.



Det kan bli en smula grått i Roys filmer.

Här är väl ovan nämnda favoritämne ännu tydligare då hela filmen baseras på och illustrerar hur till synes normala människor låter de mest fruktansvärda saker hända utan att agera. Även om vi inte ser några nazistiska uniformer i inledningsscenen var denna metod där man stängde in människor i lastbilar varpå man ledde in avgaserna i lastutrymmet där de befan sig, en tidig variant på att på ett effektivt sätt gasa ihjäl människor. Trots huvudpersonens till synes anpassade och materiellt tillfredställda liv kan han till slut inte undgå den skuld han bär på i och med att tyst ha bevittnat det fasansfulla dådet. Skulden tar sig ganska absurda former och i en scen kan man t o m se hur lastbilen, likt en vålnad, står diskret parkerad utanför ett skyltfönster i en butik huvudpersonen sitter och delger sitt trauma. Det är också lite halvkul att inte ens Jesu blod kan tvätta bort hans synd i en kyrkscen.

Påminner om en gammal Procol Harum-sång...hmm...

Humorn är inte lika påtaglig i den här filmen som i den förra utan mer subtil och dyker upp i detaljer i bildsnittet. Det är alltid härligt med dessa strategiskt placerade personer i bilden, deras reaktioner eller bristen därpå. Den mörkare tonen i den här filmen jämfört med "Någonting har Hänt" gör att den tappar lite i jämförelse. Det är dock fortfarande en bra och tänkvärd liten rulle.

BETYG: 4/7 Rena rama dystopin från Andersson som förstås innehåller den sedvanliga subtilhumorn.

Men kolla för fan, är det inte en fantastisk bildkomposition? Lysande!

Ytterligare en vintage Anderssonsk mise-en-scène. Snygg gaddning f ö.

Lite ångest i en luftig butik. Nåt mystiskt fordon står utanför och lurar...

Nattvardsvin är sååå jävla gott!

Roy Anderssons "Skriet".

Kolla in filmen här.

Udda Film skickade ut en stalker-reporter för att sniffa omkring utanför Roy Anderssons berömda Studio 24. Conny falerade dock i sin roll som grävande journalist och reducerades till en andaktsfull smygtittare som beundrade den heliga marken han trippade på.

Med bultande hjärta skådar Conny filmsveriges Mekka. Notera hummern som speglas i skyltfönstret. Är det en slump att detta åk står parkerad där? Hmm...

"En sån mystisk maskin" tänker Conny och likställer den genast med ett religiöst objekt.

Mer Roy Andersson än en bild i skyltfönstret blev det inte, men Conny är ändå för överväldigad för att kunna ta in mer än så.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar