What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

torsdag 3 mars 2011

DOGHOUSE (2009) Storbritannien, 85 minuter. Regi: Jake west.



Skräckkomedi...yikes!

Grabbigheterna börjar med en bira på puben.

Vince (Stephen Graham) har precis skilt sig och är förståeligt nog ganska deppig. Hans polare med Neil (Danny Dyer) i spetsen organiserar därför en utflykt ut på landet där de kan få vara riktigt grabbiga då även resten av grabbarna i kompisgänget har sin beskärda del av kvinnoproblem. Dessa probelm visar sig dock bara vara en liten aperitif jämfört med vad de kommer att råka ut för i den lilla lantbyn Moodley där kvinnorna har förvandlats till muterade manshatande kannibalmonster.

Sen bär det av ut på landet i en snygg liten buss.

Danny Dyer gillar tydligen att dyka upp i skräckkomedier när han inte gör löjliga huliganreportage på Discovery. Tyvärr är den här rullen långt ifrån lika bra som t ex "Severance" som var något så ovanligt som en rolig skräckkomedi. I den här blir det alldeles för "skojigt" à la "Braindead" eller någon annan tramsig rulle. Så länge skådespelarna håller ett "straight face" fungerar den här filmen trots allt rätt så bra men tyvärr kan man inte hålla sig från att tramsa till det och då börjar det rycka lite i spymuskeln. Jag stör mig även på den eviga och värdelösa make up:en som monsterkvinnorna har. Stön, dessa eleverade kindben och insjunkna ögon. Så jävla B! Zombie-make up kurs 1A. Annars är väl blodslasket okej och det är ju en del av den varan. En annan amatördetalj som faktiskt väckte ett snett leende var den svenska översättningen. Höjdpunkten är när Neil säger: "Bloody hell Vince, not very PC is it?" vilket översätts med: "Jäklar, Vince... ...inte särskilt dataspelsaktigt?"

Efter det stöter man på lite knasiga brudar. (Betona hur fan ni vill.)

Det kändes lite udda att se Stephen Graham dyka upp i en av rollerna när jag tidigare under dagen hade suttit och kollat på TV-serien "Boardwalk Empire" där han spelar Al Capone. Jag visste inte ens att han var britt. Det här säger väl mer om mitt usla minne då jag tidigare måste ha sett honom i bl a "This is England" och "Snatch". Tur att jag skriver på denna sajt så jag kan gå tilbaka och se vad jag tycker om saker...

BETYG: 2/7 Sällan har jag velat fram och tillbaka över ett betyg som med denna film, men detta är ingen höjdare så det slutar på en tvåa till slut. Hade den inte varit så "rolig" hade den genast fått högre betyg.

Snubbe som stött på aggressiva kvinnor. (Betoning var det ja...)

Originell make up...

Danny Dyer i knipa.

Dagens HBT-bild.

Svindlande tanke för Al Capo..jag menar Stephen Graham.

Nån annan som tycker det skär sig en skvätt med den klassiska amerikanska trailer-rösten till denna brittiska film?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar