What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

söndag 14 november 2010

PREDATORS (2010) USA, 107 minuter. Regi: Nimród Antal.



Deer Hunter på Alien-vis.

Läge för en klassisk "Trollkarlen Från Oz"-replik här.

 Yes, Udda Film horar ner sig i mainstreamen igen för att åter stifta bekantskap med de jaktsugna marsmänniskorna som en gång i tiden åkte på dangel av självaste guvernören från Kalifornien. Den här gången är det nya spelregler.

Shane! Eh..jag menar Walter Goggins.

 En grupp elitmördare släpps ned från skyn i en okänd djungel. Allmän förvirring råder eftersom de inte känner varandra och framför allt för att det som föregick den ofrivilliga luftfärden var medvetslöshet. Det är en brokig samling med en elitlegosoldat i spetsen (Adrien brody) samt allt från gangsters till gerillasoldater. De har ingen aning var de är och varför de är där. Sakta men säkert inser de dock att någon eller något jagar dem och att komma undan kan vara mycket svårare än de någonsin kunde ha anat.

Skön djungel är det i alla fall.

Återigen hade jag varit duktig och hållit mig undan allt från trailers till rollistor så några halvroliga överraskningar blev det och då tänker jag kanske främst på ett gammalt bekant fejs som dök upp mitt i filmen. Filmen bjuder annars på vad man kan vänta sig av en sådan här historia. Det skjuts rejält och är ganska blodigt och våldsamt. Miljöerna är fina med den exotiska djungeln men kanske lite alien-tristare i slutet. Eftersom Robert Rodriguez producerar dyker förstås även en skjutglad Danny Trejo upp i rullen. Roligast var att se gamle "The Shield"-rednecken Walton Goggins (rednecken heter Shane Vendrell) dyka upp i ungefär samma roll fast upphöjd till 15, m a o ingen höjdarroll då han är precis lagom skön i "The Shield". Detta är typisk för-stunden-underhållning då den inte lämnar något bestående intryck utan bara dishar ut klassiskt underhållningsvåld och gör det på ett hyfsat sätt. Jag ska inte avslöja vad twisten är i denna film men förutom den bjuder den här rullen inte på mycket nytt i detta "Predator"-franchise.

BETYG: 4/7 Skönt underhållningsvåld i vacker omgivning som förnöjer för stunden och inget mer.

Uppställda som inför ett promofoto till en ny skakande dramaserie.

Kan ni också höra Rockwells gamla dänga "Somebody's watching me" i huvudet? Jaså inte det...

Spektakulär vy, men vänta bara tills kameran tiltat färdigt sin fina vidvinkelvy!

Ojoj, våra vänner ser tagna ut.

Nämnde jag skjutglad Danny Trejo i texten?

Vad i helvete är detta för datakreatur!?

Oops...

"Buffalo Soldier, dreadlock rasta..."

Adrien Brody har lagt på sig lite muskler sen holocaust-dieten i "Pianot".

Spoiler-trailer...

Predator?

PS. Lite kuriosa: Visste ni att predatorerna låter precis som tukaner? Yep, det stämmer samma söta snarkande ljud. Tukaner kan också vara lite predatoriska ibland. En liten rackare bet mig i stortån när jag var i Brasilien. Den snarkade till och det var nästan så jag förväntade mig att värsta knivknogjärnen skulle skjuta ut ur vingen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar