What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

torsdag 15 juli 2010

EDDIE LOVES YOU (2006) Storbritannien, 26 minuter. Regi: Karl Holt.



Kunde varit gjord av mig (fast hade då varit bättre...)

En minipogrom är just på väg att inträffa och många kramdjur ligger pyrt till.

"Jaså? Är den så dålig?" frågar ni er då, ni som inte vet att jag själv gjort kramdjursvåld. Just det, så jag var riktigt nyfiken på vad de närmaste konkurrenterna hade att bjuda på.

"Neeej, vad fan gör'u!?"

Karl Holt själv spelar snubben som rensar ur sitt gamla kramdjursförråd och däribland en trasig gammal Elmo-docka som här i filmen heter Eddie. Big mistake! Eddie är nämligen inte speciellt nöjd med att bli kasserad som en gammal trasa och han återvänder för att utkräva sin hämnd. Efter att ha mördat de besparade kramdjuren, däribland huvudpersonens favorit Cheeky, hamnar Eddie i en tvekamp på liv och död med den namnlöse huvudpersonen som haft fräckheten att smäda honom. Vem ska gå vinnande ur denna våldsamma batalj?

Gosedjur på bål och gissa vem som ligger bakom dådet.

Karl Holt har fattat det här med att det blir jävligt coolt när söta kramdjur gör märkliga saker. Vad han inte har fattat är att det finns en tunn gräns mellan ascoolt och töntigt. Den här filmen kunde ha varit hur bra som helst då hantverket är riktigt bra. Ja, mycket bättre än mitt eget (men det var ju trots allt min första längre film). Tyvärr faller den på att Holt begått misstaget att ge Eddie en skittöntig bebisröst. Aaarrrgghh! Dödssynd! Jag slogs själv mot detta problem i min film och ville in i det sista undvika röster över huvudtaget. Det visade sig omöjligt. Mitt resultat var i alla fall inte lika töntigt. Vidare stör jag mig på en våldtäkt Eddie begår, inte av några moraliska skäl utan att det bara är helt opassande och tar ned filmen till någon jävla "Scary Movie"-nivå.

Cheeky blir slickad av flammorna.

Däremot är det mäkta coolt att Holt lägger in skräckreferenser som t ex Michael Meyers likpysslande och en exorcistpräst (även om den hyllningen är lite väl over the top). Det blir också väldigt roligt så länge Eddie håller käften. Det finns ju inget roligare en att se en mupp springa omkring hysteriskt och placerar man därtill en kökskniv i näven på den blir det ju fulländat! Holt har jobbat mycket snyggt med green screen och små dolly-åkningar, något jag bara kunde drömma om när jag gjorde min amatörrulle.

Dramatisk scen - som hämtad ur "APE-pocalypse Now"*!

Ja, det är riktigt synd att den här rullen inte når ända fram utan förstörs av små men superviktiga detaljer. En överväldigande majoritet skulle nog inte alls hålla med mig utan tycka att den här filmen är fantastisk, men nu råkar ju jag ha stenkoll på sådant här och kan därför höja mig över den dumma massan.

BETYG: 3/7 Tyvärr, filmen kunde ha fått MYCKET bättre betyg om Holt inte klantat till vissa detaljer. Den har nämligen fantastiska förutsättningar.

Eddie har hittat finnarnas favoritverktyg och känner ett euforiskt sisu-rus.

Här blir det löjligt när Eddie sätter på...

...tvärtemot denna scen där det är ascoolt!

Huga, så grymt!

Läskigt/sött värre när den mordiske Eddie smyger upp bakom intet ont anande huvudperson.

Inte riktigt i Max von Sydows kaliber kanske.

Eddie har faktiskt inte fullt så vulgärt språkbruk som Linda Blair hade.

Vad i Satans namn är det som händer!?

*Just det, skamlös reklam för mitt eget lilla mästerverk...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar