What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

tisdag 24 november 2009

TRANSFORMERS: REVENGE OF THE FALLEN (2009) 150 minuter. Regi: Michael Bay.




Ajdå, här letade sig visst en supermainstream-film in...
 

Megan Fox introduceras i filmen...

Jag måste säga att jag är positivt överraskad över hur fantastiskt man byggt upp manus med briljant och ofta väldigt humoristisk dialog. Skådespelarna lyser i sina prestationer och Megan Fox levererar en gripande rolltolkning... Nävisstfan, jag tillhör ju den ironiska generationen så det måste betyda att detta bara var skojfriskt skitsnack. Faktum är att en normalt funtad människas adekvata reaktion borde ha varit att nita mig vid åsynen av styckets inledande superlativer. Detta är hollywood-skit av värsta sorten!



Helt jävla skogstokigt!

Jag är en konstig prick som utsätter mig för en massa smörja jag vet jag inte kommer att gilla. Lite som att stanna till vid tågolyckan för att se allt blod och sen bara må illa och spy. Jag antar att jag var lite nyfiken på vad CG-experterna hade hittat på denna gång i effektväg. Det måste man erkänna, att specialeffekterna är fantastiska i dessa spektakel. Enda gångerna det ser onaturligt ut är när man ger sig på organiska material, men dessa brödrostar och kylskåp som förvandlas till jätterobotar är otroligt välgjorda. Metall som snurrar och vrids ut och in i en sån takt att jag som tittare knappt orkar ta in händelseförloppet. Hur fan är det då att rita upp detta på datorskärmen?



Ånej! US Navy under kometattack!

Tyvärr förtas denna effektorgie snabbt av all "humor" som dyker upp hela tiden. Ta bara de två busiga transfomer-robotarna som kivas med varandra och snackar "cool" getto-ebonics... *sväljer liten spya* Alla skådisar levererar dessutom "kvick" och "naturlig" dialog i oändligheten. Jag förfäras när jag tänker på vilket jättegage manusförfattaren måste ha lyft för denna ultradynga. Infantilt så man i det närmaste måste bära blöjor för att ta sig igenom filmfan. Man slänger dock in lite "shit"-repliker och skämt av sexuell karaktär så där utestänger man genast publiken detta spektakel skulle passa för. Detta betyder alltså att man ändå känner sig säker på att nå ut till en så pass bred grupp människor att man kan bortse från småttingarna. Med en sån målgrupp är det fan inte underligt att folket valde sådana sköna ledare som Bush och Cheney. Nu har jag förstås ingen koll på hur den gick här i Sverige, men med tanke på att vi här valde Reinfeldt & Co. så måste den ha gått bra.



Denna sekvens för tankarna till en om möjligt ännu sämre film där Peter Stormare lekte kosmonaut.

Jag orkar inte ens dra nån kort resumé. Robotar transformeras, US Army lånar ut prylar så det blir reklamfilm för dem med resultatet att 29 000 hillbillies tar värvning, Egypten sprängs i bitar samt Megan Fox poserar och plutar med läpparna. Trots att hon är den senaste mediakåtingen måste även obstinata jag medge att hon är en läckerbit och det räcker ju långt när man ska bli leading lady i en mastodontfilm, för inte fan bidrar hon med annat än fuktiga blickar och skönhet.

BETYG: 1/7 CG-snickrarna måste ändå få gott betyg...


Här har vi dom - de tokroliga gettorobotarna. Nån som kan ge ett syralavemang?


Ack, ack, ack... Kurs 1A i hur man förlorar cred efter att ha varit med i Coen-filmer.


Foxy Fox gräver djupt i talangpåsen för att kunna prestera i denna storfilm.


"Bäst jag plutar lite till med läpparna..."


US ARMY!!! "GO, GO, GO!"


Tung plåtniklasfajt i öknen. Hade varit skojigare med en petterniklasfajt...


Egypten ska dö!


Spräng hela skiten i luften!


"U-S-A! U-S-A! U-S-A!!!"


Filmens höjdpunkt? Kolla in vilken härlig rövsvett denna sjukvårdare har. Undra om det stod i manus, hmmm.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar